Bombou dolů a hlukem nahoru: Uzavírka hlavní dráhy Letiště Praha zvyšuje hlukovou zátěž, náklady rostou

Letiště Václava Havla v Praze čelí od konce března 2025 rozsáhlé modernizaci hlavní vzletové a přistávací dráhy 06/24. Opravy, které potrvají až do 28. srpna, přinášejí nejen omezení provozu, ale i zásadní dopady na život obyvatel v okolí – zejména kvůli zvýšené hlukové zátěži během letní sezóny.

Od 31. března do konce srpna je hlavní dráha mimo provoz. Letecký provoz se proto přesunul výhradně na vedlejší dráhu 12/30, která byla původně určena jen pro omezené využití. Přistání nyní probíhají převážně směrem od Prahy, zatímco letadla vzlétají směrem na Kladno. Obyvatelé nejen městských částí jako Ruzyně, Liboc nebo Řepy, ale i obcí ve Středočeském kraji jako Hostouň, Dobrovíz nebo Stehelčeves, si stěžují na častý a intenzivní hluk.

„Uzavírka probíhá v době, kdy je provoz na letišti nejintenzivnější. Lidé se nemohou kvůli hluku ani vyspat, letadla jim lítají přímo nad hlavami od rána do noci,“ uvedla rozhořčeně Lucie z obce Pchery. „A přitom za opravu dráhy padne 158 milionů. Za tu cenu se někde opraví letiště, jinde pět kilometrů silnice.“

 

Projekt za stovky milionů

Modernizace dráhy 06/24 za zhruba 158 milionů korun zahrnuje opravy infrastruktury v okolí dráhy i souvisejících pojezdových ploch. Rekonstrukce neznamená pouze výměnu povrchu, ale také úpravy drenážních systémů, světelného značení a zlepšení bezpečnostních parametrů.

Zatímco dráha stojí stovky milionů, plánovaná rekonstrukce Terminálu 3 má rozpočet odhadovaný na 250 milionů korun. Srovnání nákladů vyvolává otázky ohledně hospodárnosti investic. „A my tady řešíme pět kilometrů silnice za 95 milionů? Vždyť to nedává smysl,“ dodává Lucie s odkazem na silniční projekty v regionu.

Hluk pokračuje, řešení v nedohlednu

Letiště Praha dlouhodobě plánuje výstavbu paralelní dráhy, která by měla odlehčit stávající infrastruktuře a lépe rozložit letový provoz mimo hustě obydlené oblasti. Územní řízení k tomuto projektu ale stále probíhá, a reálné dokončení paralelní dráhy je otázkou několika let.

Do té doby musejí obyvatelé Prahy i Středočeského kraje počítat s tím, že hluk z leteckého provozu je bude obtěžovat i nadále – přinejmenším do srpna letošního roku, možná i déle. Práce totiž mají pokračovat i v příštím roce.

 

zdroj: prg.aero